Proces sprzedaży, to wszystkie czynności podejmowane przez handlowców, które prowadzą klienta do zakupu. Jego skuteczne zbudowanie pomaga osiągnąć zamierzony plan sprzedażowy oraz budować trwałe relacje z klientami. Może się wydawać, że opracowanie procesu sprzedażowego jest czasochłonne i trudne. Stworzyliśmy kwestionariusz oraz propozycję prostego narzędzia, które pozwoli Ci zrobić to szybciej. Na początek dobrze jednak odpowiedzieć sobie na pytanie: ile etapów powinien mieć mój proces skutecznej sprzedaży?
Liczba etapów procesu zarządzania sprzedażą
To, z ilu etapów powinien składać się Twój proces sprzedaży zależy od wielu czynników. Najważniejsze z nich to:
-Liczba Twoich klientów oraz ich poszczególne grupy. W tym miejscu kluczową rolę odgrywa segmentacja.
-Zaangażowanie po stronie każdego klienta.
-Możliwości i zasoby po Twojej stronie – głównie czas oraz kadra pracownicza.
-Kompetencje zespołu sprzedażowego.
-Strategia komunikacyjna przyjęta w relacji z klientem.
-Sposób dokonywania zakupu przez klienta – ile czasu mija od pierwszego kontaktu do dokonania transakcji.
Zapewne widzisz już, że długość i skomplikowanie procesu sprzedażowego są różne w zależności od branży, specyfiki oferowanego towaru czy usługi, pozyskanych klientów. Pomocnym narzędziem w planowaniu procesu sprzedażowego jest system webowy Kamflex. Dostępny na każdym urządzeniu mobilnym pozwala na dodanie dowolnej liczby procesów i etapów, które prowadzą do sfinalizowania transakcji. Po wprowadzeniu do oprogramowania wszystkich Twoich klientów oraz dokonaniu ich podziału na segmenty, z łatwością możesz monitorować ich decyzje zakupowe i zachowanie, co bezpośrednio przekłada się na planowanie optymalnego procesu sprzedażowego. System do zarządzania relacjami z klientami pozwala Ci także szybko dostrzec słabe punkty Twojej taktyki, dzięki czemu w porę możesz dokonać jej korekty. Skoro już wiesz, dlaczego tak ważne jest zaplanowanie skutecznego procesu sprzedażowego oraz poznałeś narzędzie, w którym łatwo tego dokonasz możemy przejść do pytań pomocniczych.
Pytania pomocnicze w budowaniu procesu sprzedażowego
1. W jaki sposób pozyskujesz swoich klientów? Wypisz kanały dotarcia oraz poszczególne czynności, które do tego prowadzą.
2. Które działania podejmowane przez handlowców przynoszą najwięcej korzyści i warto je standaryzować z pomocą systemu CRM?
3. Który etap procesu sprzedażowego jest najistotniejszy dla dokonania zakupu?
4. Jakie narzędzia, poza systemem CRM Kamflex, usprawnią proces sprzedaży?
5. Gromadzenie jakich informacji o kliencie wpływa pozytywnie na budowanie relacji?
6. W którym momencie potencjalni klienci rezygnują z dokonania zakupu?
7. Jak wygląda otoczenie Twojej organizacji – konkurencja, panujące trendy w branży, itp.?
Udzielenie odpowiedzi na powyższe pytania pozwoli Ci skuteczniej zaplanować proces sprzedażowy i jego organizację. W trakcie jego budowania analizuj dane o wynikach sprzedażowych oraz konsultuj się z handlowcami. Wspólnie zaplanujecie optymalny, na ten moment, proces. Przy użyciu systemu CRM Kamflex będziecie mogli łatwo udoskonalać go w przyszłości, tak aby pozyskiwać jak najwięcej zadowolonych klientów oraz generować zysk.
O tym, jak skutecznie zarządzać handlowcami dowiesz się z tego wpisu
Sprawdź też, do którego klienta powinien zadzwonić handlowiec
Oraz jak w 5 krokach zadbać o relacje z klientami