Jednolity Plik Kontrolny (JPK), to rozwiązanie, które zaczęto wprowadzać w naszym kraju w lipcu 2016 roku. Od tego czasu obowiązuje już wszystkie małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. Powodem wprowadzenia JPK było uszczelnienie systemu podatkowego oraz ułatwienie kontroli podatkowych. Dla wielu firm nowe przepisy oznaczały konieczność wprowadzenia lub zmiany oprogramowania używanego do zarządzania biznesem. Obecne trendy wskazują, że będziemy mieli do czynienia z coraz większą automatyzacją procesów zachodzących w przedsiębiorstwach. System do zarządzania relacjami z klientami (CRM) może usprawnić comiesięczną wysyłkę JPK. W jaki sposób?
Wykorzystanie CRM do generowania JPK
System CRM jest systemem, w którym nie tylko gromadzi się kluczowe informacje o klientach, ale także prowadzi magazyn czy fakturuje. Jednym z oprogramowań, który zapewnia kompleksowe funkcjonalności jest Kamflex. Obecne wyzwania związane z zarządzaniem firmą wymagają od przedsiębiorców otwartości na nowe rozwiązania technologiczne. CRM w połączeniu z JPK gwarantuje odejście od papierowych wydruków, szybką analizę danych, które przechowywane są w dogodnych formatach, pogłębianie automatyzacji oraz ułatwienie kontroli i audytów. Są to zatem rozwiązania, które mają na celu optymalizację wykorzystania czasu pracy firm i zmianę sposobu prowadzenia rozliczeń. Wprowadzony system dotyczy poszczególnych przedsiębiorstw w różnym stopniu zależnie od ilości zatrudnionych pracowników oraz przychodów obliczanych na podstawie co najmniej jednego z dwóch ostatnich lat rozliczeniowych. Najwcześniej, bo już w 2016 roku, nowe regulacje objęły duże przedsiębiorstwa z obrotami netto powyżej 50 mln euro. Małe i średnie przedsiębiorstwa zarabiające odpowiednio do 10 i 50 mln euro były zobligowane do wysyłania JPK od 1 stycznia 2017. Mikroprzedsiębiorstwa do 1 stycznia 2018 zwolnione są z tego obowiązku. Plik JPK występuje w 7 strukturach i obejmuje: księgi rachunkowe, wyciąg bankowy, magazyn, ewidencje zakupu i sprzedaży VAT, faktury, podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz ewidencję przychodów (ryczałt). Duże, średnie i małe przedsiębiorstwa zobligowane są do comiesięcznego wysyłania JPK VAT, dotyczącego zakupu i sprzedaży. Poprzez wysyłanie danych do Ministerstwa ułatwione ma zostać podejmowanie kontroli w przedsiębiorstwach lub ich uniknięcie, jeśli działania finansowe firmy nie budzą zastrzeżeń. Wraz z wprowadzeniem zmian Polska dołączyła do wielu krajów Europy Zachodniej, w której podobne rozwiązania funkcjonują od lat: Austrii, Belgii, Danii, Holandii, Niemiec czy Wielkiej Brytanii.
Używanie systemu CRM do przygotowywania plików JPK stanowi przyspieszenie całego procesu, dzięki możliwości łatwego i efektywnego pobierania danych i raportów z systemu. Przedsiębiorstwa, które prowadzone są z pomocą wielu programów, osobnego do zarządzania relacjami z klientami, magazynem, fakturami, itp., spędzą więcej czasu na tworzeniu dokumentu i wysyłaniu go do Ministerstwa.Wprowadzone zmiany przekonały wielu przedsiębiorców do zainwestowania w oprogramowanie do zarządzania swoim biznesem. Często decydowali się na funkcjonalny CRM.
Maria Pruszyńska
Czekamy na Ciebie na czacie!
Przeczytaj również
Co to jest CRM i jakie przynosi korzyści?
Skuteczne planowanie harmonogramu projektu IT