Wdrożenie w swoim przedsiębiorstwie systemu do zarządzania relacjami z klientami (CRM) niesie ze sobą korzyści oraz zagrożenia. Poprawne ich zdefiniowanie pozwoli na maksymalizację tych pierwszych oraz minimalizację lub wykluczenie drugich. W tym celu kluczowe jest poznanie podziału zalet oraz wypunktowanie potencjalnych zagrożeń związanych z procesem wdrażania nowoczesnego rozwiązania technologicznego w swojej firmie.
Jakie korzyści płyną z wdrożenia CRM?
Korzyści z wdrożenia CRM możemy podzielić na:
-
Natychmiastowe i odłożone w czasie,
-
Podstawowe oraz dodatkowe.
Korzyści natychmiastowe
Do pierwszej kategorii zaliczymy te z nich, które będą łatwo dostrzegalne zaraz po wprowadzeniu systemu CRM. Będą to: uporządkowanie danych w systemie, oszczędność czasu związana z użytkowaniem jednego programu zamiast kilku oraz zwiększenie automatyzacji przeprowadzanych procesów. W tej kategorii znajdzie się także: lepszy przepływ informacji w firmie, wzrost profesjonalizmu obsługi klienta oraz ułatwienie prowadzenia kalendarza dzięki współdzieleniu modułu w systemie. Wszystkie te korzyści następują niemalże natychmiast po wdrożeniu wybranego rozwiązania informatycznego. Są one najszybciej zauważalne nie tylko przez użytkowników systemu, ale pozostałych pracowników firmy. Ten typ korzyści odzwierciedla także wzrost zadowolenia klientów z zapewnianej obsługi.
Korzyści odłożone w czasie
Wśród nich wymienić można: oszczędność pieniędzy związaną z fakturowaniem online (w przypadku wybrania rozwiązania CRM, które posiada tę funkcjonalność), oszczędność czasu pracowników, poprzez intuicyjną obsługę systemu oraz szybkość wprowadzania i wyszukiwania informacji, standaryzacja najbardziej efektywnych procesów zachodzących w firmie, analiza danych, szybsze i skuteczniejsze wdrożenie nowego pracownika, który w systemie znajdzie odzwierciedlenie realnie zachodzących procesów. Ten rodzaj korzyści dostrzegalny jest po pewnym czasie od wdrożenia i dotyczy w większej mierze pracowników oraz kadry zarządzającej niż klientów. W dłuższej perspektywie pozwala na optymalizowanie efektywności działalności na różnych polach.
Korzyści podstawowe
Dotyczą one zalet wynikających z posiadania najprostszego systemu CRM umożliwiającego gromadzenie danych o klientach oraz prowadzenie kalendarza spotkań. W tym zakresie rozwiązanie umożliwia: oszczędność czasu pracowników, strukturyzację gromadzenia danych o klientach, usprawnienie komunikacji w firmie oraz łatwość wprowadzania danych. Wdrożenie oprogramowania CRM w tym zakresie jest procesem bardzo szybkim i prostym, ale nie gwarantuje takiego poziomu kompleksowości, jak system łączący w sobie wiele modułów.
Korzyści dodatkowe
Związane z wdrożeniem w swojej firmie rozwiązania cechującego się większym zakresem funkcjonalności. Oznacza to, że w systemie poza modułem poświęconym klientom oraz prowadzeniu kalendarza, dostawca wyposaża nas także w możliwość tworzenia procesów oraz leadów sprzedażowych, fakturowania, prowadzenia magazynu. Obecnie na rynku znajduje się kilka rozwiązań posiadających podobny zakres funkcjonalności. Jednym z nich jest Kamflex, który poza wskazanymi modułami, działa na licencji SaaS (Software as a Service), co stanowi dodatkową zaletę, ponieważ umożliwia użytkowanie online. W zakresie dodatkowych korzyści wyróżnić należy: możliwość bieżącej kontroli rozpoczętych leadów sprzedażowych, kompleksowość rozwiązania zawierającego w sobie wiele funkcjonalności, ocenę efektywności poszczególnych pracowników, analizę i korektę działań, optymalizację kosztów w firmie, wykrycie, w którym momencie traci się potencjalnych klientów, możliwość użytkowania na urządzeniach mobilnych, a także dodania funkcjonalności lub przejścia na system dedykowany (w ramach oferowanej usługi Kamflex).
Zagrożenia związane z wdrożeniem
Po dokonaniu podziału i klasyfikacji korzyści wynikających z wdrożenia systemu CRM, warto zidentyfikować zagrożenia związane z tym procesem. Należą do nich: powierzchowne wdrożenie, które nie zapewniło pracownikom możliwości zdobycia umiejętności korzystania z systemu, niekorzystanie z części funkcjonalności, nieużytkowanie przez pracowników, niefunkcjonalne gromadzenie danych, błędy systemu oraz strata pieniędzy zainwestowanych w zakup rozwiązania oraz samo wdrożenie. Ich uniknięcie jest możliwe, pod warunkiem dokonania analizy przedwdrożeniowej, konsultacji z zespołem pracowniczym oraz wyborem optymalnego rozwiązania, którego dostawca gwarantuje pomoc nie tylko we wdrożeniu, ale podczas całego okresu użytkowania (jak np. zespół Kamflex).
Zdefiniowanie korzyści oraz zagrożeń wynikających z wdrożenia systemu CRM, to kluczowy punkt podczas podejmowania decyzji o przeprowadzeniu tego procesu. Funkcjonalny podział korzyści może ułatwić wykonanie ostatniego kroku przed wyborem oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami dla siebie. Świadomość ewentualnych zagrożeń pozwoli zachować środki ostrożności, które na celu mają skuteczną komplementację oprogramowania w firmie.
Maria Pruszyńska
Czekamy na Ciebie na czacie!
Dowiedz się więcej o kontrahencie w systemie Kamflex
Jak wyszukać kontrahenta na liście?
Przeczytaj również
Co to jest CRM?
Faktury i baza klientów w Excelu?
CRM dla małej firmy