System CRM, to skrót od angielskiego zwrotu Customer Relationship Management, który oznacza system do zarządzania relacjami z klientami. Zadaniem oprogramowania jest usprawnienie zarządzania kontaktami firmowymi oraz sprzedażą. Różne systemy tej klasy posiadają odmienne funkcjonalności. Najbardziej podstawowe narzędzie tego typu zawierać będzie kartoteki klientów oraz kalendarz. Bardziej rozbudowane oferują także możliwość zarządzania sprzedażą, poprzez tworzenie procesów i leadów sprzedażowych. Nieliczne systemy (np. Kamflex) oferują swoim klientom bardziej złożone funkcjonalności, jak np. fakturowanie czy prowadzenie magazynu.
Dlaczego warto wdrożyć CRM?
Głównym celem, dla którego wielu przedsiębiorców wprowadza w swoich firmach system CRM jest chęć oszczędności czasu oraz metodycznego prowadzenia bazy kontaktów firmowych. Pośrednie motywy wdrażających są od siebie odmienne, ale zwykle jest to: optymalizacja wykorzystania czasu pracy, standaryzacja skutecznych procesów sprzedażowych, uniknięcie „gubienia” leadów sprzedażowych oraz zwiększenie efektywności pracowników. Wszystkie te cele osiągnąć można z właściwie dobranym systemem do zarządzania relacjami z klientami.
Jaki CRM wybrać?
Systemy CRM zakupić można na kilku licencjach. Wymagają one różnego sprzętu i infrastruktury serwerowej w zależności od tego, czy zdecydujemy się na rozwiązanie instalowane na komputerach firmowych w postaci oprogramowania, czy też zakup systemu w licencji SaaS (Software as a Service). Drugi przypadek umożliwia użytkowanie na każdym urządzeniu mobilnym, gdyż dane znajdują się w chmurze. Wybranie takiego rozwiązania nie wiąże się z koniecznością dbania o serwery, które znajdują się po stronie dostawcy oprogramowania. Coraz więcej firm decyduje się na zakup systemu CRM na licencji SaaS, ponieważ rozwiązanie to cechuje się nie tylko dużą wygodą, ale także bezpieczeństwem danych, od których regularnie tworzone są kopie zapasowe.
Zalety aplikacji CRM
Aktywne użytkowanie wybranego rozwiązania do zarządzania relacjami z klientami umożliwia standaryzację najbardziej skutecznych praktyk w firmie. Procesy oraz leady w systemie pomagają także przy wdrożeniu nowych pracowników, którzy dzięki przejrzystym etapom lepiej mogą poznać działanie firmy. Decyzja o wprowadzeniu rozwiązania oznacza także przeniesienie wszystkich informacji o klientach, dostawcach i partnerach do jednego programu, co stanowi ułatwienie podczas negocjacji czy domykania transakcji. Współdzielenie systemu przez współpracowników usprawnia komunikację i przepływ kluczowych informacji w firmie.
System CRM stanowi świetną platformę do analizy danych oraz przeprowadzania kontroli bieżących działań. Łatwy dostęp do informacji umożliwia także korektę nieskutecznych praktyk, co szczególnie może pomóc menadżerom, czy przywódcom teamów. Oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami umożliwia sprawdzenie efektywności sprzedażowej poszczególnego pracownika, a także wykrycie, na którym etapie traceni są potencjalni klienci.
Co to jest CRM? - podsumowanie
Skutecznie użytkowany system CRM jest narzędziem służącym do usprawnienia bieżących działań sprzedażowych oraz relacji z klientami. Umożliwia standaryzację najbardziej efektywnych praktyk podejmowanych w firmie, a także optymalizację wykorzystania czasu pracowników. Aktywnie użytkowany zawiera bazę informacji o klientach, procesach sprzedażowych, a w przypadku bardziej rozbudowanych systemów, także fakturach oraz stanach magazynowych. Wyboru systemu najlepiej dokonać po analizie przedwdrożeniowej oraz konsultacji z własnym zespołem. W celu maksymalizacji skuteczności wdrożenia warto zdecydować się na dostawcę oprogramowania oferującego kompleksową pomoc konsultanta w cenie wybranego rozwiązania.
Maria Pruszyńska
Czekamy na Ciebie na czacie!
Dowiedz się więcej o kalendarzu w systemie Kamflex
Jak dodać wydarzenie w kalendarzu?
Przeczytaj również
Analiza przedwdrożeniowa
CRM przewodnik dla wdrażających
Program do prowadzenia firmy