Budowanie trwałych relacji z klientami, to proces czasochłonny i wymagający znacznego nakładu pracy. Odpowiednia obsługa na każdym etapie transakcji jest jednak kluczowa, by budować bazę zaufanych klientów, z których aktywności pozyskuje się najwięcej dochodu.
Znaczenie właściwej obsługi klienta
W obsłudze klienta konieczne jest indywidualne podejście i próba zrozumienia potrzeb. Dobrą praktyką jest przyznanie klientowi konsultanta czy doradcy, z którym zawsze będzie się kontaktował. Wpłynie to na profesjonalizm świadczonych usług. W tej sytuacji przydatny może okazać się system CRM, w którym możliwe jest gromadzenie informacji o kontakach z klientem. Dzięki temu podczas następnej rozmowy konsultant dokładnie wie, na jakim etapie stanęły negocjacje. Poprzez wgląd w system może także poinformować klienta o stopniu wykonania jego zlecenia czy naprawy. W kontekście działań posprzedażowych ważne jest znalezienie systemu, który funkcjonalnie obsłuży reklamacje.
Reagowanie na sytuacje kryzysowe
Posprzedażowa relacja z klientami oznacza także szybką reakcję w sytuacjach kryzysowych. Warto pamiętać o tym, jak łatwo dzięki mediom społecznościowym szerzy się niepochlebna opinia o marce. Dlatego obsługa reklamacji czy usterek jest kluczowa dla dbania o dobre imię firmy. Kompetentni konsultanci, szybko reagujący na problemy, mogą zaradzić większym kryzysom.
Grupowanie bazy klientów
System CRM pomoże w wyodbrębnieniu grupy stałych, lojalnych klientów. To dbałość o nich przyniesie najwięcej zysku firmie, dlatego trzeba pamiętać, że relacja nie kończy się w momencie zamknięcia transakcji! Warto ustawić sobie w oprogramowaniu przypomnienie o kontakcie z klientem po kilku dniach od zakupu. Wystarczy zapytać, jak użytkuje mu się produkt lub czy usługa spełnia wymagania. Czas, po którym najlepiej nawiązać ponowny kontakt, uzależniony jest od charakteru branży i oferowanej usługi, ale jest to miły gest, który zwykle spotyka się z pozytywną reakcją klientów.
Podsumowując
Zadbanie o posprzedażową relację z klientem składa się z kilku elementów, m.in.:
-fachowej obsługi klienta
-elastycznego reagowania na sytuacje problemowe
-szybkiego przyjmowania reklamacji
-naprawy usterek
-indywidualnego podejścia do klienta
-kontynuowania relacji po dokonaniu zakupu
W skutecznym wykonaniu tych czynności niezastąpiony jest intuicyjny i funkcjonalny system do zarządzania relacjami z klientami.
Maria Pruszyńska
Czekamy na Ciebie na czacie!
Dowiedz się więcej o wyszukiwaniu informacji w “Liście wydarzeń” w systemie Kamflex
Jak wyszukiwać informacje w "Liście wydarzeń"?
Przeczytaj również
Jak pozyskiwać klientów?
Zalety CRM
9 kroków do optymalnego korzystania z CRM
Faktury w językach obcych
Skuteczne planowanie harmonogramu projektu IT