Dokonywanie okresowej oceny pracowników jest kluczowe dla dbania o komunikację w firmie oraz efektywnego osiągania zamierzonych celów. Proces ten pozwala na motywowanie pracownika, wspieranie jego rozwoju, szybsze osiąganie zamierzonych celów sprzedażowych, a także dokonywanie podpartej danymi rotacji w firmie. O ile jednak przeprowadzenie takiej oceny jest korzystne, pobieżne lub mało obiektywne nie przełoży się na wzrost zaangażowania pracowników, a wręcz odwrotnie. Sposobem na dokonanie rzetelnej i pozbawionej stronniczości oceny kadry pracowniczej jest wykorzystanie w tym celu systemu CRM.
Po co oceniać pracownika?
Podczas gdy mogłoby wydawać się, że oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami nie jest narzędziem służącym do oceny pracownika, codzienność w wielu firmach wskazuje na coś przeciwnego. Aby zweryfikować to twierdzenie warto odwołać się do motywów dokonywania oceny pracowników. Ma ona na celu:
-Zwiększenie efektywności.
-Skuteczniejsze realizowanie celów organizacji.
-Motywowanie.
-Utrwalanie pożądanych modeli zachowania pracowników.
-Właściwe dopasowanie wynagrodzenia oraz awansów do zaangażowania i efektów pracownika.
Ocena pracowników na podstawie danych w systemie CRM gwarantuje jasne kryteria oraz powszechność jej przeprowadzenia. Wspólne czynniki w odniesieniu do każdego pracownika gwarantują wykluczenie stronniczości. Tym samym pozwalają na precyzyjną ocenę wykonywania obowiązków oraz identyfikację działań niepożądanych. Po jej starannym dokonaniu pracowdawca może podjąć umotywowaną decyzję o rotacjach w firmie, a także dodatkowych szkoleniach czy innych działaniach motywujących.
Zalety cyklicznej oceny pracownika
Wykorzystywanie systemu do zarządzania relacjami z klientami w dokonywaniu cyklicznej oceny pracownika gwarantuje bieżące gromadzenie danych o efektywności zespołu. System Kamflex to narzędzie, które systematycznie użytkowane pozwoli pracodawcy sprawdzić, jak wiele szans sprzedażowych wygenerował każdy pracownik w danym wycinku czasu, ile wystawił faktur, a zatem ile transakcji zakończyło się sukcesem, ile spotkań z klientami przeprowadził, a także ile dokumentów wystawił. Także inne dane w systemie mogą pomóc w ocenie pracownika. Ilość prowadzonych profili klientów oraz zdefiniowane parametry dotyczące np. stopnia zaangażowania klienta, czy notatki sporządzane po rozmowach z klientami pozwalają na estymację efektywności. Wybranie konkretnego wycinka czasu umożliwia ocenę wahań skuteczności każdego członka zespołu oraz podjęcie odpowiednich kroków mających na celu optymalizację tego obszaru. W dokonaniu obiektywnej oceny pomoże także możliwość eksportowania danych do pliku CSV.
Dokonywanie ocen pracowników pozwala także na usprawnienie komunikacji w firmie na linii pracodawca-pracownik. Szczególnie istotna jest informacja zwrotna do ocenianego, zawierająca komentarz o tym, jak pracuje, co może poprawić oraz w jaką stronę może się rozwijać. Są one niezwykle istotne z punktu widzenia motywacji. Poczucie dostrzeżenia ze strony kadry kierowniczej wpływa pozytywnie na zapał do pracy. Konstruktywna krytyka pozwala na ciągły rozwój oraz doskonalenie umiejętności.
Dokonywanie oceny pracowników za pomocą systemu CRM cechuje się:
-Funkcjonalnością- zestawienie danych jest szybkie i pozwala na obiektywną ocenę pracownika.
-Kompleksowością- wnioski wyciągnięte z analizy informacji zawartych w systemie pozwalają na podjęcie dalszych działań, takich jak awans, dodatkowe szkolenie, czy podwyżka.
-Okresowością i stałością- dane gromadzone są przez cały czas w sposób zdefiniowany przez administratora konta.
Przeprowadzenie okresowej oceny pracownika może pozytywnie wpłynąć nie tylko na efektywność ocenianego, ale także skuteczność osiągania wyznaczonych celów, a także komunikację w firmie. Aby uniknąć błędnej oceny, dobrze jest kierować się twardymi danymi zawartymi w systemie do zarządzania relacjami z klientami.
Maria Pruszyńska
Czekamy na Ciebie na czacie!
Dowiedz się więcej o dokumentach w systemie Kamflex
Generowanie dokumentu
Przeczytaj również
CRM online
CRM operacyjny
Koszt wdrożenia systemu informatycznego
Kim jest Twój klient kluczowy?