Aby komunikacja wewnętrzna w organizacji mogła spełniać swoją rolę musi być dopracowana w drobnych szczegółach. W zaprojektowaniu skutecznego systemu komunikacji konieczne jest jednak zrozumienie, co się na nią składa, jakie są jej cele oraz jakie techniki pomagają w jej usprawnieniu. System CRM znajduje swoje zastosowanie w każdym z tych obszarów.
System komunikacji wewnętrznej w firmie
Komunikacja wewnętrzna w firmie odbywa się nie tylko w rozmowie bezpośredniej na płaszczyźnie pracodawca-pracownik czy pracownik-pracownik. Narzędzia komunikacji wewnętrznej w firmie, to np. biuletyny, informatory, emaile, szkolenia, spotkania, intranet, radiowęzeł, plakaty. Wszystkie one mają jedno wspólne zadanie: uczynić komunikację jak najbardziej skuteczną i wydajną. Rozwój technologiczny przyczynił się do tego, że komunikacja w firmie w coraz większym stopniu przenosi się do sieci. Z użyciem wygodnych narzędzi online sprzężenie zwrotne otrzymujemy niemalże od razu, jednocześnie uzyskując możliwość wglądu w historię relacji. System CRM stanowi jedno z takich narzędzi, które użytkowane systemtycznie staje się wygodną bazą informacji, w której zapisywać można wszystkie dane niezbędne z punktu widzenia nie tylko relacji z klientami, ale także komunikacji w firmie. Spis uwag, notatki, współdzielony kalendarz, leady i procesy, to tylko niektóre z dostępnych funkcjonalności, które pozytywnie wpłyną na wymianę informacji.
Strategia komunikacji wewnętrznej - wytyczanie celów
Dla skutecznego budowania strategii komunikacji wewnętrznej konieczne jest klarowne wytyczenie celów, jakie ma realizować. Już wyszczególnienie kilku pomoże w zbudowaniu strategii.
Twoimi celami może być np.:
-Zbudowanie lojalności pracowników,
-Zmotywowanie pracowników,
-Zadbanie o wizerunek marki,
-Przekonanie pracowników do wprowadzanych zmian,
-Poinformowanie pracowników o działaniach firmy.
Podstawowym celem skutecznej komunikacji wewnętrznej w firmie jest informowanie o obecnej działalności oraz planowanych krokach. Związane jest to z przekonaniem, że tylko zaangażowany i poinformowany pracownik może poczuć prawdziwą więź z firmą, w której jest zatrudniony. W takiej sytuacji stanowić będzie najlepszą wizytówkę przedsiębiorstwa, przedstawiając pochlebne opinie o podejmowanych przez nią działaniach i metodach traktowania pracowników. Rzetelnie informowany o planowanych zmianach lepiej będzie się wyrażał o firmie także po jej ewentualnym opuszczeniu. Miejscem, które może stać się taką transparentną platformą informującą o działaniach i wynikach firmy jest system CRM Kamflex, w którym wszyscy pracownicy umieszczą swoje leady, procesy, informacje o zdobytych klientach oraz terminy zleceń. Na takim rozwiązaniu zyskają nie tylko pracownicy, posiadający wgląd w bieżącą działalność organizacji, ale także kadra zarządzająca, która będzie mogła w łatwy sposób dokonać analizy wyników teamów czy poszczególnych pracowników.
Usprawnienie komunikacji wewnętrznej w firmie
Nieefektywne komunikowanie się w organizacji jest problemem wielu firm. Wdrożenie odpowiednich rozwiązań może pomóc w usprawnieniu tego procesu, pod warunkiem zaangażowania każdej ze stron relacji. Jak tego dokonać?
1. Zaanalizuj obecne praktyki komunikacyjne w Twojej firmie. Postaraj się odnaleźć moment, w którym komunikacja staje się nieskuteczna, poprzez np. nieinformowanie na czas o planowanych działaniach, co powoduje, że pracownicy dowiadują się o nich z zewnątrz.
2. Porozmawiaj z pracownikami na temat tego, jak oceniają komunikację wewnętrzną. Co chcieliby w niej zmienić?
3. Opracuj nową strategię komunikacji wewnętrznej. Może tygodniowy newsletter dla pracowników, albo cykliczne spotkanie podsumowujące? Bądź kreatywny i pomyśl, co zaangażuje Twoich pracowników jednocześnie przyczyniając się do osiagnięcia Twoich celów.
4. Wprowadź nowe rozwiązania technologiczne oraz praktyku dnia codziennego. Może warto rozważyć zakup skutecznego systemu CRM Kamflex, który stanowić będzie bazę informacji o działalności firmy, z której dogodnie korzystać będzie można podczas cyklicznych spotkań?
5. Pozostań otwarty na sugestie pracowników. Upewnij swój zespół, że będą one wysłuchane i wzięte pod uwagę. Rozważ akcje integrujace, np. z okazji świąt czy jubileuszu firmy.
Budowanie strategii komunikacji wewnętrznej w fimie wpłynie pozytywnie na tworzenie wizerunku przedsiębiorstwa. Zrozumienie, co się na nią składa, jakie są jej cele oraz jak można ją poprawić, pozwolą na wykreowanie nowego, lepszego sposobu na skuteczną komunikację w organizacji.
Czekamy na Ciebie na czacie!
Dowiedz się więcej o dodawaniu uwag w procesach w systemie Kamflex
Przeczytaj również
System motywacji pracowników
3 sposoby na usprawnienie komunikacji w firmie
Błędy popełniane przy wyborze CRM
Program do prowadzenia firmy
Co powinno składać się na utrzymanie aplikacji webowej?