W języku potocznym utarły się powiedzenia „nie mam motywacji”, czy „brak mi motywacji”. Definiowana jako wewnętrzny stan gotowości do działania stanowić może przeciwieństwo prokrastynacji, czyli tendencji do opóźniania, czy przekładania czegoś na później. Osoby o dużej motywacji wewnętrznej znajdują się wysoko w hierarchii firmowej, będąc wzorem pożądanego pracownika, czy menadżera. Zadaniem tego ostatniego jest podejmowanie działań, które mają na celu motywowanie całego zespołu, któremu przewodzi. Jakie metody temu służą i jak skutecznie ich używać? Czy każdego pracownika można motywować w ten sam sposób? Czy system CRM może pomóc w motywowaniu? I wreszcie, czy najlepszą motywacją jest gratyfikacja pieniężna?
Źródła motywowania możemy podzielić na:
-Motywację wewnętrzną: poczucie obowiązku, własną inicjatywę, możliwość rozwoju osobistego, wyzwania, interesujące zadania, możliwość awansu.
-Motywację zewnętrzną: kary i nagrody, gratyfikacje materialne, pochwały.
Komunikacja podstawą motywowania
Monitorowanie stopnia zaawansowania działań, dostarczanie feedbacku i udzielanie konstruktywnej krytyki, to pierwsze kroki służące do pobudzenia pracownika do działania. Kluczowy jest tutaj sposób przekazywania informacji. Rozmowa w cztery oczy z kierownikiem, podparta rzetelnymi danymi, którą kończą konstruktywne wnioski przyniesie więcej satysfakcji i wskazówek dla dalszej pracy. Stąd dobrze, by menadżer każdego dnia zamienił ze swoimi pracownikami choć kilka słów osobiście. W ocenie zaangażowania pracowników pomoże system, w którym znajdują się wszystkie dane dotyczące działań podejmowanych w firmie. Oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami pozwoli na krytyczną ocenę wysiłków podwładnych i udzielenie im informacji zwrotnej. Dobrze, by podczas rozmowy posiłkować się faktycznymi danymi z systemu, co pozwoli na udzielanie precyzyjnych porad.
Dobre słowo szefa
Na zwiększenie motywacji pracownika ma wpływ także wiara w jego kompetencje ze strony pracodawcy. Zakres odpowiedzialności jest oczywiście zależny od stażu pracy i posady, ale ma pozytywny wpływ na zapał z jakim podejmowane są działania. Pochwała za dobrze wykonanie zadanie, to kolejna metoda motywowania. Drobne gesty, takie jak uścisk dłoni czy dobre słowo na zebraniu firmowym, pozwalają na większą identyfikację z firmą. Dodatkowym wzmocnieniem jest pokazanie wyników chwalonego podwładnego, np. w mobilnym systemie CRM. Każdy pracownik ma dostęp do omawianych informacji, może zaznajomić się z wykonanymi etapami oraz procesami, które doprowadziły do osiągnięcia celu czy planu sprzedażowego. Wykorzystanie technologii IT umożliwia jednak nie tylko bieżącą analizę, ale także standaryzację najbardziej skutecznych praktyk. Oznacza to, że efektywne działania podwładnych mogą stać się normą. Warto także poważnie podejść do sugestii pracowników i najtrafniejsze z nich wprowadzać w życie. Ułatwi to intuicyjny system do zarządzania relacjami z klientami Kamflex, w którym za pomocą procesów, leadów, uwag oraz parametrów zapisać można każde działanie przybliżające do osiągnięcia celu.
Słuchanie pracownika
To także od menadżerów zależy rozmach planów wytyczanych przez pracowników. Dlatego kluczowe jest podjęcie próby empatycznego zrozumienia potrzeb i ograniczeń każdego pracownika. Pozwoli to na realistyczne określenie założeń i celów, które będą pozytywnie stymulować do działania. Aby tego dokonać dobrze poddać analizie poprzednie zlecenia każdego podwładnego, a następnie wspólnie określić zakres obowiązków. Wykorzystując dane umieszczone w systemie CRM, przydział zadań do wykonania można poprzeć rzetelnymi informacjami. Wprowadzając bieżące uwagi do tworzonych w systemie procesów, pracownicy otrzymują natychmiastowy feedback od menadżera. Stosując taki model motywowania, ważne jest podejście do błędów i niewiedzy pracownika. Konstruktywna krytyka i wspólne poszukiwanie rozwiązań mają motywujący charakter, podczas gdy oceny surowe, niepoparte danymi i przekazane nie w dialogu, ale w postaci reprymendy, w wielu przypadkach odnoszą skutek demotywujący.
Motywacje finansowe
Opisane powyżej metody opierają się zatem na skutecznej komunikacji wewnętrznej, umiejętności empatycznego słuchania oraz bieżącym feedbacku. Inną metodę motywowania stanowią gratyfikacje finansowe czy innego typu bonusy materialne. Są one skuteczne, o ile ich wysokość jest właściwie dobrana. W wielu firmach lansuje się obecnie model motywowania pracowników kartami podarunkowymi do sklepów, karnetami na siłownię, czy biletami do kina. Sposób gratyfikacji finansowej lub materialnej, zależy ściśle od charakteru organizacji, możliwości socjalnych, a także inwencji kadry zarządczej.
Stosując techniki motywacji pracowników dobrze swobodnie łączyć wszystkie opisane metody. Efektem będzie nie tylko bardziej produktywny i zaangażowany pracownik, ale także zbudowana na dialogu kultura organizacji. Wykorzystanie w tym celu intuicyjnego systemu CRM Kamflex pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie potencjału każdego pracownika, bieżącą kontrolę podejmowanych działań oraz możliwość korekty nieefektywnych działań. Wiele firm korzysta na wprowadzeniu oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami nie tylko zwiększając sprzedaż, ale także optymalizując procesy zachodzące wewnątrz przedsiębiorstwa.
Maria Pruszyńska
Czekamy na Ciebie na czacie!
Dowiedz się więcej o leadach w systemie Kamflex
Jak dodać lead na tablicę leadów?
Przeczytaj również
Komunikacja wewnętrzna w firmie
Posprzedażowa obsługa klienta
CRM a rozwój Twojej firmy
Faktury i baza klientów w Excelu?