Decyzja o zakupie systemu do zarządzania relacjami z klientami (CRM) wymaga rozważenia wszystkich dostępnych opcji pod kątem korzyści i wad dla własnego biznesu. Zapytaliśmy ekspertów i przedsiębiorców, jakie 4 pytania warto zadać sobie przed jej podjęciem. Oto odpowiedzi, jakich najczęściej udzielali:
1) Jakie procesy zachodzące w Twojej firmie ma usprawnić system CRM?
Przedsiębiorcy z różnych przyczyn podejmują decyzję o wdrożeniu w swojej firmie systemu CRM. Jedni potrzebują usprawnienia zarządzania kalendarzem, inni szukają miejsca do kompleksowego prowadzenia bazy klientów czy fakturowania. Zdefiniuj potrzeby Twojej firmy. Może CRM ma pomóc w generowaniu większej liczby leadów sprzedażowych albo utrzymaniu kontaktu po dokonaniu zakupu przez klienta? Odpowiedź na to pytanie ułatwi proces wyboru i wdrażanie systemu.
2) Jak przenieść najlepsze praktyki sprzedażowe do systemu?
Aby system CRM był skuteczny i funkcjonalny, musi odzwierciedlać procesy zachodzące w firmie. W systemie Kamlex możliwe jest dopasowanie funkcjonalności do charakteru branży, w której działa firma. Oznacza to w praktyce, by w systemie zdefiniowano sposób na np. obsługę reklamacji, przeprowadzenie procesu sprzedażowego czy budowanie profilu klienta. Nie będzie to możliwe, jeśli dane w aplikacji nie są aktualizowane, a sposób ich wprowadzania usystematyzowany. Funkcjonalnie posegregowane dane posłużą też skutecznej analizie.
3) Czy Twoi pracownicy aktywnie korzystają z dostępnych rozwiązań technologicznych?
Pytanie to dotyczy nie tylko dostępnych programów do zarządzania firmą i zasobami, ale także czatów online, serwisów społecznościowych, portali do wysyłki emaili, kalendarzy online, itp. Jeśli są obeznani i zaprzyjaźnieni z tymi narzędziami prawdopodobieństwo, że będą aktywnie korzystać z możliwości systemu CRM wzrasta. Wdrożenie aplikacji w zespole, który niechętnie korzysta z dostępnych rozwiązań technologicznych jest trudniejsze, ale nie niemożliwe! Jeśli system jest funkcjonalny, przydatny i szybki w obsłudze, to pracownicy sami będą chcieli z niego korzystać.
4) Kto podejmie ostateczną decyzję o wyborze systemu CRM?
Czy w proces testowania zaangażowano wielu pracowników, z których opinią liczą się osoby decyzyjne w firmie, czy też system wybiera wąska grupa osób zarządzających, bez konsultacji z pracownikami? Jest to poważny błąd, który zaważyć może na niepowodzeniu wdrożenia systemu. W wybór optymalnego rozwiązania muszą być zaangażowane osoby, które będą z niego korzystać na co dzień. Tylko wtedy możesz mieć pewność, że CRM faktycznie skraca proces gromadzenia oraz analizy danych.
Maria Pruszyńska
Czekamy na Ciebie na czacie!
Dowiedz się więcej o kalendarzu w systemie Kamflex
Jak dodać wydarzenie w kalendarzu?
Przeczytaj również
Koszt wdrożenia systemu informatycznego
Błędy popełniane przy wyborze CRM
Faktury i baza klientów w Excelu?
9 kroków do optymalnego korzystania z CRM
Aplikacje webowe czy desktopowe dla firm?